08 novembre 2016

Acollirà un taller de geologia tàctil per a invidents i per a qui vulgui experimentar noves sensacions

Aigua, or, dinosaures i meteorits centren les activitats d'Expominer 2016

Admirar exposicions de fòssils i d'ossos o pell de dinosaures, aprendre la tècnica per buscar l'or, trobar meteorits en un sorral, tastar aigua i distingir-ne les propietats o descobrir com diferenciar minerals a través del tacte són només algunes de les activitats que es poden realitzar al saló Expominer, que es confirma un any més com a plataforma de divulgació de coneixement del món de la mineralogia i ciències de la terra.

Organitzat per Fira de Barcelona, Expominer, que tindrà lloc de l'11 al 13 de novembre al palau 1 del recinte de Montjuïc, tornarà a ser la principal cita d'Espanya i un referent del sud d'Europa per adquirir, intercanviar i vendre tot tipus de minerals, meteorits, fòssils o joies que presentaran 124 expositors, el 36% internacionals de més d'una quinzena de països.

Amb la col·laboració del Col·legi Oficial de Joiers, d'Orfebres, de Rellotgers i de Gemmòlegs de Catalunya, JORGC, Expominer potenciarà el sector de la joieria i bijuteria d'autor. En aquesta àrea s'exposaran i posaran a la venda articles elaborats artesanalment en or, plata o platí combinats amb pedres precioses o semiprecioses, com un fermall d'or pur amb un peridot natural de 46,42 quirats o joies de disseny realitzades amb aiguamarines, òpals, turmalines o quars, així com moltes altres peces úniques que es podran comprar al mateix saló.

El saló recupera així mateix l'àrea "Col·lecciona" que, amb la col·laboració del Gremi de Filatèlia i Numismàtica de Catalunya, reunirà una extensa oferta de segells, entre els quals destaca el de "Floquet de Neu" creat per commemorar el cinquantenari de l'arribada del famós goril·la albí al Zoo de Barcelona, així com monedes i bitllets de diferents èpoques, entre altres articles col·leccionables.

Segons el nou president del saló, el professor "ad Honorem" del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i anterior director de l'Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB), Carles Miravitlles, "aquesta nova edició d'Expominer porta novetats, noves àrees i activitats per a tothom, i té com a objectiu potenciar el seu vessant pedagògic i la divulgació de temes científics relacionats amb l'àmbit del saló, la conservació del medi ambient, la sostenibilitat i el turisme formatiu".

L'aigua com a fil conductor
Així, després de l'èxit de la passada edició, el certamen tornarà a acollir xerrades divulgatives sobre mineralogia i ciències de la terra impartides per reconeguts experts. En aquesta ocasió, l'eix central serà l'aigua, tant en el seu estat líquid com sòlid o de congelació. L'aigua serà així mateix la gran protagonista d'un taller teòric-pràctic, centrat en donar a conèixer com es distingeix l'aigua mineral natural de l'aigua de font o de l'aigua de xarxa. A càrrec del Laboratori Oliver-Rodes, experts d'aquesta firma explicaran les característiques de diferents tipus d'aigua i es realitzaran anàlisis sensorials d'olor, color i sabor.

El saló també acollirà una exposició de geologia tàctil que, organitzada per l'Associació mineralògica d'Interès Científic i Social, AMICS, i l'Organització Nacional de Cecs Espanyols, ONCE, té per objectiu ajudar a percebre algunes de les propietats organolèptiques (sabor, textura, olor o temperatura) de roques, minerals i fòssils. Mitjançant el tacte, els visitants en general podran acostar-se d'una manera alternativa i sensorial a una ciència tan visual com és la geologia, i les persones invidents en particular podran descobrir nous aspectes relacionats amb aquest món.

Meteorits més cars que l'or
Els meteorits tindran també un destacat protagonisme, gràcies a l'organització d'una exposició inèdita, anomenada "Tot comença a l'aigua", on es mostraran peces amb diferents nivells d'aigua en la seva composició. S'habilitarà també un sorral on el públic infantil es divertirà buscant aquests "objectes celestes" amb un detector de metalls o aprendrà a diferenciar els meteorits autèntics d'aquells que tan sols ho semblen a primera vista. A més, serà possible admirar meteorits de fins a 50kg així com algunes 'pallasite', meteorits que contenen metalls translúcids que s'usen en joieria per la seva gran bellesa. De fet, el seu preu gairebé dobla el de l'or.

També es desenvoluparan tallers de recerca d'or, organitzats pel Centre d'Interpretació de l'Or del Segre Museu de la Noguera, que crearà un espai amb safareigs de fusta que simulen el recorregut del riu.

Ossos i pell de dinosaures
Per la seva banda, els amants dels fòssils tornaran a gaudir de l'espai "Dinosaures dels Pirineus" on participaran Dinosfera, el Museu de la Conca Dellà, el Museu de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont i Amics dels Dinosaures de l'Alt Urgell (ADAU). A més d'organitzar diverses activitats, en aquest estand s'exhibiran peces originals d'aquests animals prehistòrics com els hadrosaures d'Isona de la mà del Museu de la Conca Dellà, els ous de Coll de Nargó de l'espai Dinosfera, així com les excavacions de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont i l'ADAU, situades en el que avui són els Pirineus. Com a novetat, aquest any serà possible observar no només els ossos fossilitzats, sinó una impressió fòssil de la superfície de la pell d'un dinosaure. L'empremta, trobada al jaciment de Vallcebre (Berguedà, Barcelona) és la d'un exemplar que va viure fa 67 milions d'anys, al Cretaci Superior.

Així mateix, el Grup Mineralògic Català (GMC) organitzarà tallers per descobrir diferents propietats dels minerals, com la radioactivitat o la fluorescència. A més, a través de l'estereomicroscopi serà possible observar microminerals, petits exemplars que sota l'augment de les lents revelen tota la seva singularitat. Presentarà també una excepcional exposició de llibres històrics sobre la mineria i mineralogia dels últims tres segles, gràcies a la col·laboració del soci del grup, Jordi Gil.

La abellaita es descobreix al públic per primera vegada
Expominer serà a més el marc del 'debut' al públic d'un nou mineral, la 'abellaita', anomenat així en honor del seu descobridor, el mineralogista Joan Abella i Creus que la va detectar al costat d'un equip multidisciplinari d'investigadors catalans en 2005. la abellaita (carbonat de sodi i plom) ha estat reconeguda fa pocs mesos per la Commission on New Minerals, Nomenclature and Classification de la International Mineralogical Association (IMA) i és la primera espècie mineral nova descoberta a Catalunya, a la mina Eureka de Castell-estaó situada a la província de Lleida.

Organitzat per Fira de Barcelona i de caràcter anual, Expominer compta en aquesta edició amb el suport i la col·laboració de la Fundació La Caixa, a través de CosmoCaixa, i la Fundació Agbar.

Barcelona, 8 de novembre de 2016

Imatges disponibles aquí