15 novembre 2016

En ocasió de la seva 38ena edició

Expominer es ratifica com a promotor comercial i cultural de fòssils, minerals, gemmes i joies

Expominer, l'Exposició de Minerals, Fòssils i Joieria que organitza anualment Fira de Barcelona, ha tancat el passat diumenge 13 de novembre la seva 38ena edició ratificant el seu lideratge nacional i consolidant-se com un dels referents europeus de la seva especialitat. El saló ha estat el marc de diverses xerrades científiques, inaugurades pel president del CSIC, Emilio Lora-Tamayo, que han atret a més de 400 persones en total, convertint l'esdeveniment en una sòlida plataforma de formació i divulgació cultural per a professionals i aficionats.

El saló ha comptat aquest any amb la presència de 124 empreses, el 36% internacionals procedents d'una quinzena de països. Dels expositors nacionals, el 60% procedia de Catalunya i el restant 40% de les altres CCAA espanyoles. Les previsions d'assistència de públic s'han confirmat i durant els tres dies de la seva celebració el saló ha rebut a més de 12.000 visitants, dels quals 2.000 eren estudiants d'escoles de primària i secundària.

Expominer 2016 ha estat així mateix el marc de diferents activitats relacionades amb el món dels fòssils i minerals. Entre elles han destacat exposicions, tallers i concursos que aquest any han tingut com a fil conductor l'aigua, en el seu estat líquid, sòlid i gasós. Així, a la sala s'han desenvolupat una desena de xerrades científiques a càrrec d'investigadors del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), així com professors de la Universitat Autònoma de Barcelona, UAB, o de la Universitat Politècnica de Catalunya, entre altres institucions. La gran afluència de públic, que ha assolit un total de 400 assistents, ha confirmat la vocació formatiu-divulgativa del saló, que té per objectiu apropar la geologia, mineralogia i paleontologia, així com altres disciplines científiques relacionades amb les ciències de la terra, a els més joves i al públic en general.

Aigua, or, fòssils i meteorits han centrat les activitats
Els meteorits han tingut un gran protagonisme, gràcies a l'organització d'una exposició inèdita, anomenada "Tot comença a l'aigua", on s'han mostrat peces amb diferents nivells d'aigua en la seva composició. També s'han desenvolupat, entre d'altres, tallers de recerca d'or, organitzats pel Centre d'Interpretació de l'Or del Segre Museu de la Noguera, i una exposició de geologia tàctil que, organitzada per l'Associació Mineralògica d 'Interès Científic i social, AMICS, i l'Organització Nacional de Cecs Espanyols, ONCE, que ha descobert al públic noves formes sensorials de diferenciar els minerals i apreciar la seva singularitat.

Per la seva banda, l'espai "Dinosaures dels Pirineus" que ha comptat amb la participació de Dinosfera, el Museu de la Conca Dellà, el Museu de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont i Amics dels Dinosaures de l'Alt Urgell (ADAU) ha exhibit peces originals d'aquests animals prehistòrics com els hadrosaures d'Isona de la mà del Museu de la Conca Dellà, els ous de Coll de Nargó de l'espai Dinosfera, així com les excavacions de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont i l'ADAU, situades en el que avui són els Pirineus. Com a novetat, aquest any s'ha pogut observar no només els ossos fossilitzats, sinó una impressió fòssil de la superfície de la pell d'un dinosaure. L'empremta, trobada al jaciment de Vallcebre (Berguedà, Barcelona) és la d'un titanosaure, que va viure fa 66 milions d'anys, al Cretaci Superior.

En el marc del saló, el GMC ha lliurat el Premi GMC 2015-16 al millor treball acadèmic de recerca de batxillerat en mineria i mineralogia. Aquest any, el guanyador ha estat Frederic Esteve i Segura amb el seu treball "Tot un món ben salat".

Segons el nou president del saló, el professor "ad Honorem" del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i anterior director de l'Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB), Carles Miravitlles, "estem molt satisfets amb els resultats d'aquesta edició d'Expominer que, gràcies a la col·laboració de diverses entitats com el Consell Superior d'Investigacions Científiques, CSIC, o la Universitat Autònoma de Barcelona, entre d'altres, ha aconseguit assolir un dels objectius primordials del saló, que no pot ser altre que el de promoure la divulgació científica relacionada amb temes d'actualitat com la conservació del medi ambient, la sostenibilitat i el turisme formatiu".

Expominer, organitzat per Fira de Barcelona, ha comptat en aquesta edició amb el suport i la col·laboració de la Fundació La Caixa, a través de CosmoCaixa, i la Fundació Agbar. De periodicitat anual i caràcter mixt, dirigit tant a professionals com al públic, el saló tornarà a celebrar-se al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona al novembre de 2017.

Barcelona, 14 de novembre de 2016

Imatges disponibles aquí